Watts dampmaskin med separat kondenser. Fra Wikimedia Commons.
Den første
kjente Newcomen dampmaskin ble tatt i bruk i 1712. I løpet av 1700-tallet ble
det foretatt en rekke tekniske forbedringer av dampmaskinen. Abraham Darby ved
Coalbrookdale Iron Works klarte i 1720-årene å støpe sylindre av jern. Dermed
kunne sylindrene lages med atskillig større diameter enn de første sylindrene
som var støpt i messing. Coalbrookdale laget sylindre med diameter på 74 ½ tomme
(1892 mm) og lengde på 120 tommer (3048 mm). John Smeaton laget et stempel som
gikk lettere i sylinderen og som hadde en tettere pakning.
Til tross
for disse forbedringene hadde Thomas Newcomens dampmaskiner fremdeles en
svakhet: Sylinderen ble varmet opp hver gang den ble fylt med damp, og avkjølt
hver gang det ble sprøytet vann inn i den for å få dampen til å kondensere.
Dette gjorde at maskinene krevde mye energi i form av kull. Den skotske
instrumentmakeren James Watt fikk i oppdrag å reparere en modell av Newcomen
dampmaskin. Han forstod at mye energi gikk med til å varme opp og avkjøle
sylinderen for hvert slag. Han fant også ut at Newcomens maskin forbrukte
omtrent fire ganger så mye damp som sylinderen rommet.
Dampmaskin laget av Watt. Fra Wikimedia Commons
Dampmaskin laget av Watt. Fra Wikimedia Commons
Watt kom fram
til at mye energi kunne spares dersom sylinderen kunne ha så jevn temperatur
som mulig. Derfor laget han en separat kondenser. Dette var en egen beholder som
stod i forbindelse med sylinderens nedre kammer. Watt laget også en kappe
utenpå sylinderen. Denne ble fylt med damp mens maskinen var i drift for å
holde sylinderen varm. Watt gikk i kompaniskap med Matthew Boulton i 1775, og
fabrikken Boulton & Watt ble grunnlagt. Sammen foretok de en rekke tekniske
forbedringer på dampmaskinen. Watt brukte olje, fett og kvikksølv i stedet for
vann for å holde stempelpakningen tett. Watts dampmaskiner ble dessuten utstyrt
med en luftpumpe for å pumpe luft og kondensvann ut av kondenseren.
Dampen i
kjelen hadde litt høyere trykk enn atmosfæretrykket. Boulton & Watt laget
dampmaskiner hvor damp ble ledet inn i sylinderens øvre kammer samtidig som
dampen i det nedre kammeret ble kondensert. Energiforbruket var redusert til om
lag 1/3 av hva Newcomens maskiner brukte på å utføre samme arbeid. I 1783 var
det bare en Newcomen dampmaskin igjen i Cornwall.
Watts
dampmaskiner var konstruert på samme måte som Newcomens, som
balansedampmaskiner. Dampmaskinene fikk flere bruksområder etter hvert som den
industrielle revolusjonen skjøt fart. Dampmaskinens opp- og nedbevegelser ble
overført til et svinghjul. En av Watts medarbeidere, William Murdock, fant også
opp et kjøretøy som ble drevet av en dampmaskin. Watts dampmaskiner var store
og tunge, og uegnet for framdrift av kjøretøyer.
Watt tok ut
patent på separat kondenser i 1769. Med loven i hånd kunne han kreve at de som
benyttet hans dampmaskiner med hans kondenser skulle betale royalties på 1/3 av
det beløpet som ble spart i energiutgifter i forhold til en Newcomenmaskin. I
alt ble £180 000 betalt i royalties fra gruveeiere i Cornwall. Watt tjente
seg rik, men han ble forståelig nok aldri særlig populær i grevskapet, verken blant
gruveeiere eller de som hadde sitt daglige arbeid i gruvene. Watt hadde fått
innvilget patent på separat kondenser fram til 1800.
SI-enheten
for effekt, Watt, er oppkalt etter James Watt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.